Az elektromobilitás a jövő. De az e-autók nyilvános töltőállomásai országunkban még mindig hiányosak. Hogyan lehet otthon is tölteni a járműveket, és mire kell figyelni?

Az emberek nagyobb része szívesebben töltene éjszakánként elektromos autót otthon. De hogyan lehet feltölteni az e-autót a garázsban vagy a parkolóban? Csatlakoztatható-e egy jármű egyszerűen a ház bármely elektromos aljzatához?

Elvileg lehetőség van elektromos autó töltésére egy normál aljzatból, de a töltési folyamat lényegesen tovább tart. De ha délután térünk haza a munkából, és másnap reggelig nincs szükségünk újra az autóra, akkor a legtöbb modellnél használhatja a normál aljzatot is. A háztartási aljzat esetén fennáll annak a veszélye, hogy a tápkábel, a csatlakozó vagy az aljzat túlmelegszik, a biztosíték kiég, és így az autó már nem lesz töltve.

 

Elektromos autók töltési ideje

Az elektromos autó feltöltéséhez szükséges idő modellenként változik, és az akkumulátor élettartama is szerepet játszhat. Bárki, aki 2,3 kW-os háztartási aljzatot töltési pontként használ, számíthat arra, hogy az autó akkumulátorát csak nyolc-tizenkét óra múlva tölti fel.

A nyilvános töltőállomások töltőteljesítménye 10–22 kW - az autó körülbelül két-négy órán keresztül tölt. Van néhány nyilvános töltőállomás is, amelyek gyorsabb töltést tesznek lehetővé egyenárammal és körülbelül 50 kW körül.

Egy elektromos jármű körülbelül egy óra alatt teljesen feltölthető. A Tesla Supercharger töltési ideje szintén rendkívül gyors. A Tesla által világszerte telepített töltőállomások optimális körülmények között fél óra alatt feltöltheti az autót. A vállalat a közelmúltban újból bevezette, hogy az ügyfelek ismét ingyen kaphatnak áramot a Tesla X és S modellek elektromos töltési pontjain.

Milyen csatlakozók, töltőkábelek vannak az elektromos autókhoz?

Európában 4 speciális csatlakozótípus létezik az e-autók számára a piacon: kettő, amelyek otthoni váltakozó áramú áramellátásra is alkalmasak, kettő pedig egyenárammal történő gyors töltésre útközben. Néhány csatlakozótípus kompatibilis egymással, az adapter-kábelek segítségével. Normál esetben az elektromos autó felszereltsége tartalmaz egy kábelt egy csatlakozóval, amely megfelel a járműnek, és a töltőállomások csatlakozóját.

Néhány töltőállomás levehető kábellel rendelkezik, így különböző dugókkal csatlakoztathatja az e-autókat. Ezek a változatok azonban általában kevesebb töltést adnak át. Másrészt a töltőállomások és néhány otthoni töltőállomás rögzített kábellel rendelkezik. Ha otthon töltőállomást telepít fix kábellel, akkor a csatlakozónak meg kell egyeznie az autóval.

Milyen típusú töltőkábelek vannak elektromos autók töltésére?

2. módú töltőkábel

A 2. módú töltőkábel különböző verziókban kapható. A szokásos háztartási aljzathoz való csatlakoztatáshoz a 2. módú töltőkábelt gyakran az autó gyártója szállítja. Tehát szükség esetén a járművezetők vészhelyzet esetén az elektromos autókat egy elektromos aljzatból tölthetik. A jármű és a töltőport közötti kommunikáció a jármű dugója és a csatlakozó dugója közé csatlakoztatott dobozon keresztül történik (ICCB kábelbe épített vezérlődoboz). A fejlettebb változat egy Mode 2 típusú töltőkábel csatlakozóval a különböző közép-kelet-európai ipari aljzatokhoz, például az NRGkickhez. Ez lehetővé teszi, hogy elektromos autóját rövid idő alatt teljesen feltölthesse, a CEE csatlakozó típusától függően, 22 kW-ig.

3. módú töltőkábel
 

A 3. módú töltőkábel egy csatlakozókábel a töltőállomás és az elektromos autó között. Európában a 2-es típusú dugó a legelterjedtebb. Annak érdekében, hogy az elektromos autókat az 1. és a 2. típusú csatlakozókkal lehessen tölteni, a töltőállomások általában 2-es típusú csatlakozóaljzattal vannak ellátva.

1-es típusú csatlakozó

Az 1. típusú csatlakozó egyfázisú csatlakozó, amely legfeljebb 7,4 kW (230 V, 32 A) teljesítményt képes tölteni. A szabványt elsősorban az ázsiai régióból származó autómodellekben alkalmazzák, Európában ritka, ezért nagyon kevés az 1. típusú nyilvános töltőállomás.

2-es típusú dugó

A háromfázisú dugó fő terjesztési területe Európa, és ez tekinthető standard modellnek. Privát terekben a 22 kW-os töltőteljesítmény-szintek általánosak, míg a nyilvános töltőállomásokon legfeljebb 43 kW-os (400 V, 63 A, AC) töltöttségi szintek használhatók. A legtöbb nyilvános töltőállomás 2-es típusú aljzattal van felszerelve. Az összes 3-as módú töltőkábel használható ezzel, az elektromos autók pedig mind az 1-es, mind a 2-es típusú csatlakozókkal feltölthetők. A töltőállomások oldalán található összes 3-as módú kábel úgynevezett Mennekes-dugóval rendelkezik (2. típus).

Kombinált csatlakozók (kombinált töltőrendszer vagy CCS)

A CCS dugó a 2-es típusú csatlakozó továbbfejlesztett változata, két további tápkapcsolóval a gyors töltés céljából, és támogatja az AC és DC töltést (váltakozó és egyenáramú töltést) 170 kW-ig. A gyakorlatban az érték általában 50 kW körül van.

CHAdeMO dugó

Ezt a gyorstöltési rendszert Japánban fejlesztették ki, és 50 kW-ig képes tölteni a megfelelő nyilvános töltőállomásokon. A következő gyártók kínálnak elektromos autókat, amelyek kompatibilisek a CHAdeMO csatlakozóval: Citroën, Honda, Kia, Mazda, Mitsubishi, Nissan, Peugeot, Subaru, Tesla (adapterrel) és Toyota.

Tesla

Töltőjéhez a Tesla a 2-es típusú Mennekes dugó módosított változatát használja. Ez lehetővé teszi, hogy a Model S 30 percen belül 80% -ig feltöltődjön. A Tesla ingyenes díjat kínál ügyfeleinek. A mai napig nem volt lehetőség más autók gyártmányainak töltése a Tesla töltőkkel.

Otthoni csatlakozó

Háztartási aljzat

A megfelelő biztosítékkal ellátott háztartási csatlakozóaljzattal akár 3,7 kW (230 V, 16 A) töltőteljesítmény is elérhető. Elektromos autóját a 2. módú töltőkábelen keresztül kell feltölteni. Mindenképpen javasoljuk a maximális 2,3 kW (230 V, 10 A) töltőteljesítményt, ha az aljzatot előzetesen nem ellenőrizték. A nyilvános töltőállomásokon néha megtalálhatók a házi aljzatok is. Ez a töltési módszer minden elektromos autó számára elérhető.

CEE dugó

A CEE csatlakozó a következő változatokban kapható:  

  • egyfázisú kék opcióként az úgynevezett kempingcsatlakozó legfeljebb 3,7 kW (230 V, 16 A) töltőteljesítménnyel
  • háromfázisú vörös változatként ipari aljzatokhoz
  • a kis ipari dugó (CEE 16) 11 kW (400 V, 26 A) teljesítményigényt tesz lehetővé
  • a nagy ipari csatlakozó (CEE 32 akár 22 kW (400 V, 32 A) teljesítményszintet is lehetővé tesz

Ezt a fantasztikus összefoglalót a ketmolnarauto.hu készítette. Igazán profi összefoglalása az elektromos autó töltőknek. Ha nem csak az otthoni töltők érdekelnek, hanem szeretsz olvasni izgalmas ingatlanokról is, akkor böngészd a Megveszlak Magazint, ahol sztárok otthonaiba kukucskálhatsz be, vagy híreket olvashatsz az ingatlanpiacról. Ajánlom még figyelmedbe ezt az urbanista által készített válogatást. Jó szórakozást!