Magyarországon, ha valaki eddig ingatlaneladásra adta a fejét, két, klasszikus forgatókönyv közül választhatott. Az egyik, az országban azóta szitokszóvá vált, ingatlanközvetítő segítségének igénybevétele, a másik pedig a önálló értékesítés. Mindkét megközelítésnek vannak előnyei és hátrányai de vajon létezik-e alternatíva? Arany középút? Lássuk!
Ingatlanözvetítők. A jó, a rossz és a csúf.
A mai világban a legtöbbünknek hektikus az élete. Megbeszélésről megbeszélésre rohanunk, elhozzuk a gyerekeket az iskolából és meg ezer féle, a hétköznapi élethez elengedhetetlen feladattal zsonglörködünk. Mindehez még hozzátartozik az a szomorú tény is, hogy a legtöbb ember nem áll a helyzet magaslatán amikor megfelelő időgazdálkodásra lenne szükség.
Az ingatlanértékesítés időigényes és sokszor nehézkes folyamat valamint sok utánajárást igényel. Ez hívta életre az ingatlanközvetítői szakmát. A régi szép időkben, a technológiai robbanás előtt, a szakma képes volt az ingatlankereskedelem ütőerén tartani a kezét, azálltal, hogy mind az eladó ingatlanok, mind pedig a vasárolni vágyó ügyfelek adatai náluk összpontosúltak. Ez felbecsülhetetlen előnyt jelentett mindkét félnek, így az eladónak és a vevőnek is elemi érdeke volt a szolgáltatást igénybe venni.
A 21. század hajnalán viszont homokszem került a gépezetbe. A homokeszemet internetnek hívják, és az évek során egyre nagyobb kihívást jelentett a hagyományosan működő ingatlanközvetítői szakmának. Az emberek immár az ingatlanközvetítők segítsége nelkül is rátalaláltak az eladó ingatlanokra, az eladók pedig szabadon kínálhatták az ingatlanokat egy fix, bár jóval olcsóbb hirdetési díjért cserébe. Miután a technológia folyamatosn fejlődött, sokan a szakma halálát vízionálták, mondván nincs szükség többé rájuk.
A valóság ennek ellenére másképp alakúlt. Azok az piaci szereplők akik tudtak alkalmazkodni nemogy nem mentek csődbe, de masszív növekedésen mentek keresztül. Vajon miért?
Az első és legfontosabb ok, hogy egy ingatlant eladni nem csak abból ál, hogy egyszerűen csak feladunk egy hirdetést az interneten. Ha ez ilyen egyszerű lenne akkor nem lenne szükség a hagyományos üzleti életben sem hatalmas marketing részlegekre, milliós reklám költésekre, elég lenne csupán feltenni egy hirdetést online és máris ömlenének a megrendelések. A realitás nem is álhatna távolabb ettől.
A második említésre méltó ok, az ingatlan, mint speciális termék státusza. A legtöbben nem adunk veszünk ingatlanokat minden héten. Sőt, az átlag magyar élete során kevesebb mint két ingatlan adásvételben vesz részt. Ezen felül a legtöbbünknek ez élete legnagyobb befektetése is, ennek megfelelően nagyon alaposan meg kell fontolnunk a vásárlás minden lépését. Egy képzett ingatlanos szakember mind a vevőt, mind a vásárlót végig tudja kísérni a folymat valamennyi állomásán, felbecsűlhetetlen értéket nyújtva mindkét félnek.
Egy modern és jól működő ingatlanközvetítő cég tehát arra fokuszál, hogy az előbbiekben tárgyalt problémákon túl, levegye a tulajdonos válláról azokat a terheket, amelyek az értékesítési folyamat során felmerülnek. Kezeli a telefonokat, menedzseli a hirdetéseket, előszűri az érdeklődőket, megmutatja az ingatlant ha kell és a jogi ügyekben is segít. Jól hangzik nem igaz?
Nos, mint tudjuk, mindennek ára van és ezalól az ingatlanközvetítői szolgáltatás sem kivétel. A iparági jutalékok a vételár 2%-tól 5%-ig terjednek. Ez egy 50M forintos ingatlan esetén minimum 1M forint jutalékot jelent. Ez nagyon sok pénz. Vajon miért ilyen drága a szolgáltatás? Ennek több oka van. A legfontosabb, hogy az ingatlanirodának azzal is kalkulálnia kell, hogy nem minden ingatlant fognak tudni értékesíteni. Hogy miért nem? A legtöbben erre rávágják, hogy azért mert az ingatlanos nem végezte a dolgát megfelelően. Bár ez is ok lehet, a legtöbbször azonban az ingatlanok a valóságtól teljesen elrugaszkodott, irreális árazása a fő indok. A túlárazott ingatlanokat ennek ellenére ugyanúgy menedzselni kell, tehát költségekkel jár. Ha az ingatlantulajdonosak reálisabban látnák a piacot, a jutalékok is jóval alacsonyabbak lehetnének.
És most jön csúf rész. Ez pedig mint oly gyakran, az emberi tényező. Sokaknak az Ingatlanközvetítői szakma könnyű pénzt, gyors meggazdagodást jelent. Egyesek már a munkába állás előtt milliós jutalékokat, Mercedes SLK céges autót és Forbes címlapot vízionálnak. Ezután jön a valóság és az azzal járó elkerűlhetetlen csalódás. Az egyik potenciális vevő az utolsó pillanatban visszalépett, a másik semmi esetre sem hajlandó engedni az 75M forintos vételárból annak ellenére, hogy a realitás 50M alatt van és még sorolhatnánk. Egyre kevésbé fokuszálnak a munkájukra, hiszen az éppen aktuális ingatlanhoz is úgy állnak hozzá, hogy ”Úgysem lesz ebből se semmi.” A negatív spirál már el is kezdődött és sorra jönnek a negatív tapasztalatok az ügyfelek oldaláról. De annak ellenére, hogy, hogy a legtöbb szakma tele van kóklerekkel, az ingatlanszakma mégis több ”szeretetet” kap mint mondjuk a festők vagy az autószerelők. Miért? Ez valoszinűleg abból adódik, hogy a következmények nagyobbak és visszafordíthatatlanok ha az ingatlanos rosszul végzi a munkáját. Míg a szobát újra ki lehet festeni, az autót pedig elvihetjük másik szerelőhöz, ha egy ingatlanadásvétel nem megfelelően van menedzselve, millókkal lehetünk szegényebbek, korrigálásra pedig nincs lehetőség.
Szabadságharcosok
Sokan úgy gondolják nincs szükségük segítségre az eladáshoz. Miért is lenne hiszen a szomszéd is 3 hét alatt adta el a lakást pedig csak a helyi apróban hirdetett, és különben is, szárnyal a piac, folyamatosan növekednek az árak. Mit nekünk egy lakáseladás. Megoldjuk ezt is.
A szabadságharc elkezdődött. Átadjuk magunkat az érzelmeinknek és az irányítást átveszi az irracionalitás. Feladjuk az első hirdetésünket és egészséges önbizalommal várjuk, hogy megrohanjanak minket a motivált, azonnal költözni akaró emberek, természetesen készpénzel. Telnek, múlnak a napok, hónapok eredmények nelkül. A kezdeti roham után már az ingatlanosok sem próbálkoznak. Komoly érdeklődőt még távolról sem láttál, de a válaszok a miértekre már szilárdan körvonalazódnak benned. Más a hibás. Természetesen. A piac nem értékeli, mennyire szépen újítottad fel konyhát, nem értékeli az egyedi színre lefestett nappalit sem, melynek lila árnyalata még a RAL skálán sem szerepel. És hát a Koronavírus is itt van, biztos az a baj. De miután mindez megfogalmazódott bennünk, már elő is rukkoltunk a megoldással. A jelmondat? Eljön majd ennek is a vevője. Nem akarjuk elkótyavetyélni a lakást, emiatt a lejobb ha várunk. Nem kenyérre kell.
Ismerős az előző szituáció? Ha igen akkor nem vagy egyedül. Vajon mi az oka ennek a viselkedésnek? Nos az emberi elme rendkívül előitéletes. Ha a saját portékánkról van szó, azt mindig szebbnek, jobbnak és értékesebbnek látjuk a másokénál. Ha valaki ennek ellentmódó véleményt fogalmaz meg, azzal szemben szinte azonnal negatív érzelmeket kezdünk táplálni. Ilyen az emberi természet. Ha ezzel tisztában vagyunk és már a folyamat elején elismerjük az elfogultságunkat, az az első lépése annak, hogy sikeresebbek legyünk. A legtöbben 3 fázison mennek keresztül. Első a tagadás, második felismerés, a harmadik pedig az elfogadás. Sokan megragadnak a tagadás fázisban és ez az oka a sikertelenségüknek. Egy szűk réteg képes csak eljutni az utolsó fázisig.
Az előbbi tézist mi sem bizonyítja jobban, mint a tény, hogy ma Magyarországon viszonylag kevesen képesek önállóan, hatékonyan és mindemelett a maximálisan elérhető áron értékesíteni az ingatlanjaikat. A legtöbb “sikeres” magánértékesítés, közelebbről megvizsgálva nem a legjobb kondíciókkal született.
Az eddigiekben láthattuk, hogy a hagyományos értékesítési módszerek mennyi buktatóval járnak. Van lehetőség arra, hogy ötvözzük a két világ előnyeit a hátrányok nelkül? A válasz IGEN. Lássuk hogyan.
Ingatlanmarketing. Egy új megközelítés.
Mindenki aki racionálisan gondolkodik, rájön, hogy segítségre van szüksége. De mi történik ha nem találunk olyan ingatlanost akiben bíznánk, vagy nem akarunk milliókat költeni de mégis profi módon akarunk hirdetni és végig kontrollban maradni? Erre a problémára találtunk megoldást az upciti.hu-nál.
Ismerjük meg az Ingatlanmarketing ügynökségeket.(továbbiakban IMÜ) Egy IMÜ az ingatlanpiacon hasonló módon tevékenykedik, mint a hagyományos marketing vállalkozások az üzleti életben. Egy fix árért cserébe, kézzelfogható megoldáasokkal segít értékesíteni az ingatlant. Ebbe beletartozik az árképzéssel kapcsolatos tanácsadás, értékesítési stratégia és hirdetésmenedzsment, valamint az olyan, magánemberek számára nehezen elérhető technológiák használata mint a 3D ingatlan modellezés, ami jelenleg között a leghatásosabb eszköz a piacon. A megbízó végig kontrollban van, mindenről tájékoztatást kap.